A buszon ülök, amikor hirtelen egy ismerős hang töri meg a csendet: a Skype csengője. Szívem hirtelen harci ritmusra vált, mintha az utolsó kávém óta eltelt idő csak egy álom lett volna. Körbenézek, vadul keresve a tettest. A telefonja ragyog a férfi kezében, aki csak most veszi észre, hogy a nyilvánosság szeme előtt vág bele egy magánjellegű beszélgetésbe. Mindezt kihangosítva. Szemeink találkoznak, az enyémekben a bosszúság és az értetlenség keveredik („Mi közöm nekem ehhez? Miért erőszakolsz meg a magánéleted részleteivel?”), az övéiben a meglepődés és némi számonkérő neheztelés („Nem értem, miért ne beszélhetek a barátommal a 4-es villamoson? KIHANGOSÍTVA! MI VAN A JOGAIMMAL?”). Az utazás idilljét és az addig olvasott regényemben való elmerült figyelmem már megtörte a Skype csengője, a béke helyére a zavar lépett.
Azt hiszem, nem kell túlmagyaráznom azt, hogy mi a frusztráló az előbbi jelenetben. Felfigyeltem azonban egy ehhez kapcsolódó másik jelenségre is, amelyről azt hittem, hogy az csak valamilyen furcsa rigolyám lehet, kizárólag az egyéni szenzitivitásomhoz kapcsolódó pszichés érintettség, amelyen dolgoznom kell. Nevezetesen arra célzok, hogy nem csak kizárólag az tud idegesíteni, amikor valaki kihangosítva diskurál a mobilján a tömegközlekedésen, hanem az is, ha normális, elviselhető hangerőn teszi ugyanezt. Érdekes módon, ha két „élő” ember beszélget mellettem ugyanarról, az már kevésbé zavar. Mi a különbség a kettő között? Majd, mikor mástól is hallottam, hogy ő is ugyanúgy érzékeny erre az eltérésre, kicsit megnyugodtam, „talán nem velem van a baj”, tényleg van valami frusztráló abban, ha valaki telefonál mellettünk egy járművön, ami sokkal irritálóbb annál, mintha simán csak beszélgetne két ember, mondjuk azonos hangerőn.
Ezek a tényezők mind hozzájárulhatnak ahhoz, hogy miért érezzük zavarónak a telefonbeszélgetéseket a közösségi közlekedésben. Bár tökéletes megoldást nem tudok javasolni, annyit mindenesetre megtehetek, hogy felhívom a figyelmet erre jelenségre, hogy tudatosabban kezeljük a hasonló szituációkat.
Forrás:
Emberson, L. L., Lupyan, G., Goldstein, M. H., & Spivey, M. J. (2010). Overheard cell-phone conversations: When less speech is more distracting. Psychological Science, 21(10), 1383–1388.
Giles, H., Coupland, N., & Coupland, J. (1991). Accommodation theory: Communication, context, and consequence. In H. Giles, J. Coupland & N. Coupland (Eds.), Contexts of accommodation (pp. 1–68). Cambridge University Press.
Ling, R., & Yttri, B. (2002). Hyper-coordination via mobile phones in Norway. In J. E. Katz & M. A. Aakhus (Eds.), Perpetual contact: Mobile communication, private talk, public performance (pp. 139–169). Cambridge University Press.
Lombard, E. (1911). Le signe de l’elevation de la voix. Annales Des Maladies De L’oreille, Du Larynx, Du Nez Et Du Pharynx, 37, 101-119.
Monk, A., Carroll, J., Parker, S., & Blythe, M. (2004). Why are mobile phones annoying? Behaviour & Information Technology, 23(1), 33–41.
Monk, A., Fellas, E., & Ley, E. (2004). Hearing only one side of normal and mobile phone conversations. Behaviour & Information Technology, 23(5), 301–305.
Pelegrín-García, D., Smits, B., Brunskog, J., & Jeong, C. H. (2011). Vocal effort with changing talker-to-listener distance in different acoustic environments. The Journal of the Acoustical Society of America, 129(4), 1981-1990.
Svirsky, M. A., Stallings, L. M., Lento, C. L., Ying, E., & Leonard, R. (2002). Improvement in speech perception by children with profound unilateral sensorineural hearing loss: effects of device, age at intervention, and experience. International Journal of Audiology, 41(1), 34-40.
Képek forrása:
Pixabay