Pszichológusként, mikor egy kliensem szembesül az emberi élet komplexitásával és az ebből eredő nehézségekkel, akkor előfordul, hogy két klasszikus reakcióval reagál minderre. Az egyik, hogy beszűkül bizonyos tapasztalatokra és nem akarja/tudja a nagyobb egészet látni. A másik, hogy egyszerű eszközöket nem használ annak érdekében, hogy jobban érezze magát (ami lehet egy kellemes mantra, némi testedzés vagy akár egy hálanapló írása esténként), hiszen az ő „bonyolult” problémája sokkalta súlyosabb annál, hogy efféle praktikák bármit is érjenek. A motivációs szlogenek mindenütt megtalálhatók, a közösségi média profiloktól kezdve a fitnesz termekig. De milyen hatást gyakorolnak valójában ezek a szlogenek a mentális állapotunkra? Nézzünk meg néhány népszerű példát és értékeljük őket aszerint, hogy milyen pozitív és negatív hatásaik lehetnek ránk nézve.
Ez a szlogen népszerű a közösségi médiában és a személyes fejlődést támogató irodalomban. A pozitív pszichológiai kutatások kimutatták, hogy a pozitív érzelmek, mint például a boldogság, elősegíthetik a kreativitást, az együttműködést és a problémamegoldó képességeket. Tehát első pillantásra úgy tűnhet, hogy ez a szlogen csak építő módon hathat. Azonban, másik oldalról nézve, a „Csak légy boldog!” felszólítás nyomást is gyakorolhat az emberekre, hogy folyamatosan boldognak kell lennie, figyelmen kívül hagyva a természetes érzelmi hullámvasutat, változásokat, amelyeket az élet kínál.
A túlzott hangsúly a boldogságon akár el is vonhatja a figyelmet a negatív érzelmek megfelelő kezeléséről.
Ez a szlogen a célok elérésének fontosságára összpontosít. A célok meghatározása és azok felé való törekvés egyértelműen jótékony hatású, segíthet növelni az önbizalmat és elősegítheti a személyes fejlődést. Azonban érdemes óvatosnak lenni a túlzottan idealizált célok esetében. A reális, elérhető célok nagyobb valószínűséggel vezetnek sikerhez és elégedettséghez, míg a túl magasra tűzött célok frusztrációt és csalódást okozhatnak.
Ez a szlogen arra ösztönöz, hogy ne adjuk fel, még a legproblémásabb időkben sem. Az állóképesség és a kitartás valóban kulcsfontosságú a nehéz helyzetekben, és segíthetnek az életünkben fellépő kihívások kezelésében. Ugyanakkor ez a szlogen figyelmen kívül hagyhatja a realitást és arra sarkallhat bennünket, hogy küzdjünk olyan dolgokért, amelyek nem elérhetőek vagy egészségesek a számunkra. A rugalmasság – a képesség, hogy elfogadjuk, mikor valami nem működik, és képesek vagyunk változtatni – szintén fontos a mentális egészség szempontjából.
Ez a szlogen arra ösztönöz minket, hogy lépjünk ki a komfortzónánkból és vállaljunk kockázatot, ami gyakran fontos a személyes növekedés és fejlődés szempontjából. Az új kihívások és tapasztalatok gyakran elősegítik az önbizalom növekedését és a reziliencia fejlődését. Ugyanakkor nem mindenki érzi magát kényelmesen a bizonytalanságban, és az ismeretlen felé való elindulás sem minden esetben vezet pozitív eredményekhez. Fontos, hogy az emberek megtanulják felmérni a kockázatokat és összhangba hozzák őket a saját értékeikkel és képességeikkel.
Ez a szlogen arra ösztönöz, hogy bízzunk a képességeinkben és az értékeinkben. Segít felismerni, hogy bizony elképzelhető, hogy a környezetünkben vannak, akik csupán irigységből, énközpontú frusztrációból fakadóan próbálnak bennünket akadályozni. Az önbizalom és az önértékelés javítása valóban elősegíti a pszichológiai jólétet és a teljesítményt. Azonban, itt is tapintható egy finom egyensúly. Túlzott, hamis önbizalom esetén könnyen elveszíthetjük a realitásérzékünket, figyelmen kívül hagyva a saját korlátainkat vagy elutasítva a konstruktív kritikát. A külső kritikákat egyértelműen „negatív emberek rosszindulatának” minősíteni ebben a formában csupán hárítás, egyfajta leértékelése másoknak, amely egy hamis nárcisztikus és grandiózus szelf felépítésében erősít meg bennünket. Kapcsolati károkat is okozhat ez a szemlélet. Az állandó pozitív visszajelzések keresése és a negatív visszajelzések elkerülése „pozitív illúziók” létrehozásához vezethet, amely a valóság torzítását jelenti önmagunkkal és képességeinkkel kapcsolatban. Érdemes tehát kiegyensúlyozott önértékelést és önbizalmat fenntartani, és amennyiben erre lehetőségünk van, megvizsgálni a hozzánk elérő kritikák hitelességét.
Ez a szlogen arra ösztönzi az embereket, hogy összpontosítsanak az élet tapasztalataira és ne a végcélra. Ez fontos emlékeztető, mert megélni a jelent valóban rendkívül fontos lehet a számunkra. Azonban, túlzottan hangsúlyozva az utazást a cél helyett, az emberek elveszíthetik a motivációt, hogy elérjék a hosszú távú céljaikat. A célok és a teljesítmény is fontos részét képezik az életünknek, és értékes irányítást és értelmet adnak mindennapjainknak.
Ez a szlogen az önmegvalósítás és a tanulás fontosságát hangsúlyozza, még a kudarcok és hibák ellenére is. A hibákból való tanulás kritikus a személyes és szakmai fejlődésben. Segíthet bennünket abban, hogy elfogadjuk önmagunkat, illetve rámutat arra is, hogy a sikerhez vezető út általában sok kitartást, erőfeszítést igényel, nem egy könnyed folyamat. Azonban, ez a szlogen figyelmen kívül hagyhatja a hibák és kudarcok lehetséges negatív következményeit, és a gyakori kudarcok okozta stresszt és csalódást. Fontos, hogy megtaláljuk a kudarcok és siker közötti egyensúlyt, és megértsük, hogy néha rendben van, ha valami nem működik, és változtatni kell a megközelítésen.
Összefoglalva, a motivációs szlogenek hatása egyénenként változik, és függ a személy értelmezésétől és a szlogen alkalmazásának módjától. Mint a legtöbb dolog az életben, a kulcs a mértékletesség. Az inspiráló szavak hatékonyak lehetnek, de fontos, hogy ne hagyjuk, hogy elnyomják a valóságérzékelésünket vagy a saját érzelmi tapasztalatainkat.
Forrás:
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W H Freeman/Times Books/ Henry Holt & Co.
Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The Psychology of Optimal Experience. Harper & Row.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The” what” and” why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological inquiry, 11(4), 227-268.
Duckworth, A. L., Peterson, C., Matthews, M. D., & Kelly, D. R. (2007). Grit: perseverance and passion for long-term goals. Journal of personality and social psychology, 92(6), 1087.
Dweck, C. S. (2006). Mindset: The new psychology of success. Random House.
Ehrenreich, B. (2009). Bright-sided: How the relentless promotion of positive thinking has undermined America. Metropolitan Books.
Fredrickson, B. L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American psychologist, 56(3), 218.
Keltner, D., & Bonanno, G. A. (1997). A study of laughter and dissociation: distinct correlates of laughter and smiling during bereavement. Journal of personality and social psychology, 73(4), 687.
Kashdan, T. B., & Rottenberg, J. (2010). Psychological flexibility as a fundamental aspect of health. Clinical psychology review, 30(7), 865-878.
Klein, H. J., Wesson, M. J., Hollenbeck, J. R., & Alge, B. J. (1999). Goal commitment and the goal-setting process: conceptual clarification and empirical synthesis. Journal of Applied Psychology, 84(6), 885.
Locke, E. A., & Latham, G. P. (2006). New directions in goal-setting theory. Current directions in psychological science, 15(5), 265-268.
Peterson, C. (2000). The future of optimism. American Psychologist, 55(1), 44.
Képek forrása:
Pixabay